13 martie 2014

453.Declin si ingamfare, ura si blestem, dragoste si inocenta...O opera teatrala muzicala simpla si complexa: "Romeo si Julieta" asa cum nici nu ati visat.

      Am simtit mirosul decrepitudinii, decadentei si descompunerii unei societati care prin piesa numita mai sus demonstreaza ca vesnic nu moare - ea, acea societate in care nu recunoastem ca suntem.
      Am mirosit igrasia Veronei trufase, opulenta si roasa pana la os de pacatele vanitatii, infumurarii si mercantilismului.
      M-a lovit rautatea si meschinaria si m-a alinat dragostea simpla si pura ce plutea peste mizeriile  celor din jur.
'
      Ce spui cand esti invitat la "O" premiera a vesnicei piese "Romeo si Julieta"?
     "Alt Romeo? Alta Julieta? Iar povestea asta?" si  chiar daca stii teatrul, productia si actorii, realizand ca trebuie sa fie ceva total diferit de ce ai mai vazut si aflat pentru ca asa sunt ei, cei de la "Masca" : altfel decat ceilalti.
.
      Ei bine, mi-e rusine s-o spun, dar si eu am comis-o, insa fiindu-mi dragi si admirandu-i mi-am zis:
     "Asta e, oricum nu este o pierdere de timp si ma voi simti bine."
      Dragii mei...nu a mai fost sa ma simt bine, adica binele ala pe care-l banuiam eu.
      Din primele 5 minute ale piesei, siderat, shocat, blocat de ceea ce vedeam si auzeam, fascinat de decorul incredibil de sugestiv de lumini, mi-am spus:
     "Na amice ! Acuma sa te vad!"
      Asta a fost sambata, 08.martie, la premiera.
      Nici azi nu am scapat de vraja incredibila a ceea ce am trait in balcon ,acolo,de-asupra scenei, intr-o multime de oameni fascinati ca si mine, care nu au respirat si nu s-au miscat decat cu greu si involuntar aproape, o masa transformata intr-un corp comun care absorbea povestea simpla si fantastic de bogata a scenei.Un corp comun care nu a rezistat sa nu aplaude de cel putin patru ori in timpul de 2 ore al piesei, electrizati de jocul superb de sugestiv, de costumele impresionante, de luminile care devenisera un alt personaj povestitor din piesa si de muzica ce puncta ABSOLUT infricosator de bine fiecare gest, privire sau rarele cuvinte.
      Hai sa va mai povestesc, asa ca....DATI PAGINA !

      Toti stim frumoasa poveste a celor doi indragostiti deveniti embleme sacre ale iubirii dincolo de simtiri si de moarte, astfel incat ,in mii de variante, inca de la teatrul "The Globe" al lui nenea Shakespeare ,trecand prin baletul lui Glazunov si chiar poemul simfonic si ajungand la modernismul exagerat, efectiv ne simtim intoxicati cand mai auzim de ei.Sau aproape, dar intelegeti ce spun, nu?
      Dar uite ca povestea aceasta suporta, mai poate, mai genereaza.
     Si asta pentru ca mai exista oameni care au curajul sa viseze si sa puna in opera ceea ce sare peste limite si inchipuire, dovedind ca imaginatia umana si capacitatea de dezvoltare/concentrare a unei idei nu are limite atunci cand nu iei limitele in seama.


 
     Se spune ca toti suntem la fel, ca specia noastra se trage din aceiasi Adam si Eva.
         Da, merci , dar diversitatea s-a obtinut cu lupte seculare si se mentine tot mai greu, mai ales cand gasesti un Malaimare care strange tot ceea ce inseamna manifestare si gen teatral si parca face o demonstratie de maiestrie folosind tot : de la tragedia greaca la New Age, trecand prin teatrul de umbre, prin cel medieval, prin Kabuki si impletindu-le cu....STATUILE SALE VIVANTE.
        Nu este o mixtura, nici melanj - este genialitatea folosirii fortei experientei milenare a artei teatrale pentru a spune ALTFEL povestea, dar reusind astfel sa pastreze si identitatea de gen, o chestie chiar interesanta.
        Este capacitatea de a pune in practica viziunea unui cor antic mut, monosilabic ,onomatopeic dar gestic si mimic in colectiv si separat, astfel incat acest personaj colectiv - si nu cumva sa faceti greseala de a fi atenti doar la actorii din avanscena pentru ca pierdeti un sfert din valoarea piesei (celelalte sferturi, in proportie egala desigur,fiind muzica,luminile si costumele si nu ultimii, actorii ) - explica si scoate in evidenta scenele pe care le "patroneaza" de fapt.
        Daca nu ati inteles pana acum, va deschid eu mintea: DA, ESTE O PIESA IN CARE SE VORBESTE SI SE CANTA ADUNAT DOAR VREO 15 MINUTE DIN  2 ORE !
        Nu duci lipsa cuvantului...Actorii mimeaza si gesticuleaza atat de plin, bogat, incat efectiv simti ca-ti vorbesc, iar - vedeti, revenim la ceilalti factori - corul, costumele, luminile si muzica dezvolta, si amplifica incredibil de bine.

     Costume greoaie, fastuoase, dar...patinate, decrepite, decazute ca si purtatorii lor.
     Masti mincinoase, prefacute, protocolare si conveniente,
     Si...mers sacadat, robotic, unanim copiat si executat, pentru ca traditia, cutumele, convenientele sunt ale tuturor si nimeni vrea sa iasa de sub umbrela socialului astfel creat.
     Efectiv aceste viziuni te incarca, te oripileaza, in 15 minute de la inceperea spectacolului esti plin de sila si scarba fatza de mai toti prezentii in scena...
      Dar, vedeti...APOI APAR ROMEO SI JULIETA !!!
      Si aici m-am oprit.
      Nu de alta, dar voi merge iar la spectacol, pentru ca este prima oara in viata mea cand o piesa de teatru ma intoarce in sala atat de repede si in aceeasi productie intrucat ...SIMT NEVOIA SA MAI AM PARTE DE ACEASTA POVESTE.!
      Sigur mai am multe de vazut, multe de aflat.
      Bine, acum sa spun si ce m-a deranjat, cu toate ca a critica premiera consider a fi o tampenie, deoarece multe se rodeaza si se rezolva pe traseu, astfel incat apropierea de perfectiune apare mult mai tarziu, cand emotiile si neancrederea actorilor in ei insisi in parteneri si chiar in  recuzita se estompeaza drastic si ei reusesc in sfarsit sa disocieze personajul si publicul de mintea si inima proprie.

      Dar...
      La un moment dat se canta (voci, live), intr-un moment important al piesei.
      Ei bine...sper ca exercitiul sa-si spuna cuvantul si data viitoare sa aud asa cum ar trebui sa se auda...
      Cam atata.
      Dar adaug: pe langa multe altele, aveti grija la finalul piesei, cand ,dupa duel, apar doua spirite .Oameni buni, este una dintre cele mai tari scene posibile, de m-a furnicat pielea cand am realizat ce si cum se intampla...
.
      Si, fara prejudecati !
      Doar firul povestii este cel clasic, asa ca va rog , nu cautati anumite scene stiute din sonete ,traduceri sau alte productii !
      Va garantez, nu sunt necesare, pentru ca de-a lungul istoriei acestei povesti efectiv au fost demonetizate, banalizate.N-o sa le simtiti lipsa si veti avea surpriza sa spuneti:



      " DOM'LE, ASTIA AU DREPTATE ! ASA A FOST SIGUR !"

      Pana si scenele de lupta, incredibil de bine realizate pentru o scena de teatru si jucate cu o pasiune si o maiestrie de zile mari, sunt in relanti-slow motion ori sacadate, apoi iuti si iar incetinite, astfel incat vei fi efectiv ,fascinat  si hipnotizat de miscarile protagonistilor.

  

      Desigur, nu am rezistat sa n-o pup si sa n-o felicit pe Julieta.:
     "Draga mea, este adevarat ca visul oricarei fete si actrite este sa joace sau sa fie macar odata in viata Julieta?"
     Tare frumos a ras, ca o Julieta adevarata, un ras sincer, zglobiu, tanar si fericit:
     "Desigur, si eu mi l-am implinit !"
     "Dar chiar si o Julieta muta, mim? Nu este mai putin decat o Julieta clasica?

     "NUUUUU ! Julieta este Julieta oricum si oriunde ! Julieta este Julieta si atat !!!"

     Ati inteles domnilor si doamnelor critici care sigur stati ca hienele la panda?
     Noi consumam actul artistic pe paine si este ceea ce dorim: sa fim uimiti, shocati, surprinsi, incantati, vrajiti !
     Aceasta productie reuseste s-o faca.
     Si...........................

"Julieta este Julieta si atat !"

      Pe 29 martie am strans o gasca mare.
      Ei ,trupa "Masca".atunci sa te  vad !
      Si sa vad atunci ce ma veti face sa scriu .

     - nemotoujours -

     Foto: teatrul MASCA - eu nu mi-am permis sa pierd timpul cu fotografii.



  

3 comentarii:

  1. Sunt pe lista ta cu 2 locuri,macar sa avem ce comenta dupa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. EXCELENT, AM REZERVAT 25 SI AU RAMAS VREO 8.
      CU PRET REDUS COSTA 2O LEI/BUC.,LE IAU EU SI NE VEDEM ACOLO.
      TRIMIT PE FACEBOOK NR MEU DE TELEFON, DAR VA TREBUI SA INSISTI CA RASPUND F GREAU

      Ștergere